Zoektocht naar nieuw technisch talent

Wat doe je als er vanuit de branche vraag is naar nieuw talent, maar jongeren te weinig interesse tonen voor het vakgebied? Juist, alle partijen samenbrengen en het verkeerde imago van je af schuddenVanuit die gedachte is Tech in Motion ontstaan, met als doel scholen, (toekomstige) leerlingen en bedrijven binnen de Mobiele Techniek te verbinden. Er was behoefte aan een plek waar jongeren worden geënthousiasmeerd voor het vakgebiedinformatie vinden over opleidingen en een plek waar de branche op de hoogte blijft van innovaties. Ons werd gevraagd om een platform te bouwen waar deze doelen tot hun recht komen én via een mediacampagne bekendheid te creëren en de juiste doelgroepen naar het platform te trekken.

Tech in Motion

Analyse & advies, Campagnes

Hét kenniscentrum voor Mobiele Techniek

Tech in motion, oftewel Tim, is hékenniscentrum voor Mobiele Techniek en innovatie. Tim zet zich in als verbinder tussen organisatieuit de branche en vijftien onderwijsinstellingen. Door jongeren te informeren over onderwijsmogelijkheden en te enthousiasmeren voor het werkveld, zorgt het landelijke kenniscentrum voor de aanwas van nieuw technisch talent. Daarnaast voorziet Tim bedrijven in mobiele techniek van de laatste kennis.


Voor elke doelgroep een andere sfeer

Door alle verschillende doelgroepen, met elk een eigen informatiestroom, was het een uitdaging om het platform overzichtelijk te houden. Hier hebben we tijdens het bouwen rekening mee gehouden. Ook hebben we een SEO-strategie opgezet om de vindbaarheid van het platform te verbeteren. Een ander slimmigheidje van onze developers, is de school locator. Hiermee zie je in één oogopslag welke opleiding je waar in Nederland kunt volgen! 


Een vraag waar Tim mee worstelde, was hoe ze jongeren aan kunnen spreken met passende content en techniek aantrekkelijk kunnen maken. Daar weten wij wel raad mee! Voor elke doelgroep creëerden we op het platform een andere sfeer. De jeugd spreken we o.a. aan met videocontent en een laagdrempelige quiz, die laat zien of Mobiele Techniek bij hen past. Bovendien tonen we met voorbeelden uit de praktijk wat het vakgebied allemaal inhoudt en dat het innovatief is. De machines worden immers steeds slimmer. 

De juiste boodschap 

Een mooi, nieuw platform is natuurlijk niks zonder het juiste publiek. De volgende stap was dus een mediacampagne om de bekendheid van het Tech in Motion-platform te vergroten. Allereerst onder vmbo-techniek-leerlingen. We hebben een mix van kanalen (Facebook, Instagram, Google Display, Search en Youtube) ingezet, om te testen waar we deze doelgroep het beste kunnen bereiken. Een uitdaging zat bij Google, waar leeftijdtargeting pas kan vanaf 18 jaar, terwijl de leerlingen die wij wilden bereiken over het algemeen jonger zijn. Door middel van contextual targeting wisten we echter toch de juiste mensen de bereiken. 

 

Omdat het om een nieuw platform en relatief onbekend merk ging, zijn we tijdens de campagne flink gaan testen met boodschappen en uitingen. Zo probeerden we jongeren in eerste instantie nieuwsgierig te maken met creatieve teksten als “Wil jij sleutelen met je hersens?”. Toen dit niet het resultaat opleverde dat we voor ogen hadden, maakten we de teksten platter en directer: “Is Mobiele Techniek iets voor jou?” Daarmee verbeterde de kwaliteit van het verkeer. We zagen na deze wijziging dat bezoekers langer op de site bleven en gemiddeld meer pagina’s bezochten. 

Testen, testen, testen

Ook in de mediacampagne hebben we de quiz ingezet (o.a. met een poll-functie in Instagram Stories) om jongeren nieuwsgierig te maken en engagement uit te lokken. Hiermee konden ze hun geschiktheid voor een opleiding in Mobiele Techniek testen. En dat sloeg aan! Er werd flink doorgeklikt naar de quiz en van de jongeren die met de quiz startten, maakte maar liefst 79% hem ook af.  

Met jongeren als doelgroep, kan videocontent natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig had Tech in Motion videomateriaal voor handen. Wat blijkt? De video’s scoorden uitzonderlijk goed op YouTube. Een bijkomend voordeel is dat we nu alvast de basis hebben gelegd om in een vervolgcampagne effectief influencers in te zetten. Inmiddels weten we namelijk precies op welke channels de boodschap van Tim goed werkt. Ook opvallend: we zagen weinig verschil tussen jongens en meiden als het gaat om interesse in het platform. Kunnen die vooroordelen ook weer uit het raam dus! 

Na grondig de boodschappen, kanalen en targeting te hebben getest, kunnen we nu zeggen dat we weten waar de doelgroep zit en waar die op reageert. Met deze stevige basis staan we in de startblokken voor een vervolgcampagne!  

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken