Influencer marketing
Om het e-commerceplatform te promoten, adverteerden we op Facebook, Twitter en YouTube. Hiervoor werkten we samen met vrachtwagenchauffeur/influencer Eline de Vries. Zij heeft op YouTube haar eigen kanaal #ITSMYDRIVE, dat ruim 3,7K abonnees telt. Tijdens de aanloop naar het nieuwe platform was zij op dit kanaal te volgen tijdens een roadshow door het hele land, met de toepasselijke naam #ITSMYTDRIVE. Haar video’s werden gedeeld op social media en op de website van Renault Trucks. Ze reed langs diverse bedrijven om de truck te demonstreren. Als je een demonstratie wilde, kon je deze aanvragen via een formulier waar de social ads naartoe leidden. De gegevens kwamen terecht in MassInfra, het marketing automation-systeem van MassMovement. Hetzelfde gold voor de gegevens die in een formulier voor een proefritaanvraag werden ingevuld.
De roadshow was een groot succes. De video’s, waarin Eline de Renault Trucks T-Drive op een subtiele manier promootte, werden goed ontvangen. Voor deze influencer was dan ook niet zomaar gekozen. Haar grote aantal volgers speelde uiteraard mee, maar ook het feit dat ze een vrouw is. Voor vrachtwagenchauffeurs, die bijna allemaal man zijn, extra interessant om naar te kijken. Dat blijkt wel als je kijkt naar de verdeling man-vrouw van Eline’s volgers.
Offline exposure
Niet alleen online, ook offline werd aandacht besteed aan het vernieuwende platform. Een heel promotieteam aan T-Drives werd bedrukt met teksten als: #myTdrive en ‘Bestel mij online’. En ook de media pikten onze ludieke actie op. In zowel kranten als tijdschriften werden artikelen gepubliceerd over het vernieuwende e-commerceplatform en/of de roadshow van Eline.

Persmoment op de Bedrijfsauto Rai
De campagne werd afgesloten op de Bedrijfsauto Rai. Voor de Rai werd een grote kartonnen doos gezet, waaruit op een vastgesteld persmoment de T-Drive kwam rijden. De kartonnen doos moest het ‘pakketje’ voorstellen dat je krijgt als je de truck online bestelt.
En ook ín de RAI gingen we los. We verzorgden een groot deel van de aankleding van de stand en iedereen kreeg uitgebreid de kans het platform te testen op diverse beeldschermen. Uiteraard was de T-Drive zelf ook aanwezig. Niet alleen de echte truck, ook een ‘speelgoedformaatje’ en zelfs mini-versies van papier. Deze konden mensen ter plekke 3D-printen.
Meer dan een PR-stunt
Op het platform zijn inmiddels niet alleen meer T-drives, maar ook D-Masters en T-Masters te bestellen, en binnenkort ook hun elektrische versies. Hoewel deze campagne aanvankelijk om een PR-stunt ging, werd al snel duidelijk dat een e-commerceplatform voor vrachtwagens naast ludiek ook gewild was. We trokken niet alleen veel bezoekers, er zijn ook …. proefritaanvragen gedaan. En er zijn zelfs een aantal trucks online verkocht. Of ze ook werkelijk in een kartonnen doos als ‘pakketje’ werden afgeleverd, dat laten we even in het midden ;)