Balletvoorstellingen in je huiskamer

Niet naar het theater in tijden van CovidDan halen we het theater gewoon naar huis! Samen met Scapino Ballet Rotterdam zetten wij een platform neer waarop liefhebbers tóch naar voorstellingen kunnen kijken van hun favoriete balletgezelschap. 

Scapino Ballet Rotterdam

Merkbeleving

Zoveel mogelijk mensen in contact met ballet

Als karavaan trekt Scapino Ballet Rotterdam jaarlijks door het hele land om publiek te trakteren op hun danskunsten. Zij zorgen er op deze manier voor dat zij hun culturele doelstelling behalen: zoveel mogelijk mensen in contact laten komen met dansToen Covid roet in het eten gooide, moest er worden gezocht naar een andere manier om dit doel te behalen. Om het publiek te blijven bedienen, de dansers te laten doen waar ze goed in zijn en toch inkomsten te blijven genereren.  

Beeld Scapino Ballet

Data in eigen beheer

Een platform waarop on demand’ dansvoorstellingen kunnen worden bekeken, leek de perfecte manier om de verschillende doelstellingen te behalen. Bijkomend voordeel was dat hiermee data konden worden verzameld van de mensen die tickets kopen. Voorheen liep de ticketverkoop altijd via de theaters, waardoor Scapino Ballet geen inzicht kreeg in wie de bezoekers nu daadwerkelijk waren. Nu de verkoop van voorstellingen via een eigen platform zou lopen, zou Scapino Ballet wel in direct contact kunnen komen met bezoekers, wat het makkelijker maakt om mensen te informeren over nieuwe voorstellingen. 

Een ‘lean & mean’ platform

We ontwikkelden een platform in de vorm van een MVP (minimum viable product). Oftewel: een platform waarop alleen de basisfunctionaliteiten aanwezig zijn. Zo zorgen we ervoor dat de functionaliteiten – een voorstelling aankopen en bekijken – centraal staan, zonder te veel poespas eromheen. Wat er ook voor zorgt dat we snel en goed kunnen testen.  

 

Met die reden in het achterhoofd werd ook de vormgeving ‘lean & mean’ gehouden. En voor het CMS gold hetzelfde. Het moest er een zijn die eenvoudig door Scapino Ballet zelf te gebruiken was. We zorgden voor de basisfunctionaliteiten voor een webshop, waarin ze zelf content kunnen toevoegen. 

Website Scapino Stream

Zo werkt het

Wil je een voorstelling bekijken, dan moet je eerst een account aanmaken op streaming.scapinoballet.nl. Deze gegevens komen terecht in ons marketing automation-systeem MassInfra (ActiveCampaign), waar alle relevante data van bezoekers worden opgeslagen om gerichter contact met ze op te kunnen nemen. Bovendien kunnen we pixels op het platform plaatsen, omdat het in eigen beheer is. Dit maakt het mogelijk om ook op social media als Facebook en Google profielen op te bouwen, waardoor we een nog grotere groep mensen kunnen bereiken. Indien de cookies worden geaccepteerd door dit aan te geven in onze cookiewall, uiteraard. 

 

Staat er een voorstelling online, dan kun je deze voor  4,99 aankopen. Je ontvangt een mail met een link waarmee je 72 uur de tijd hebt voor jouw ‘theaterbezoek’. Uiteraard is de voorstelling te bekijken op alle gangbare devices: mobiel, tablet, desktop, en via Google Chromecast op je televisie. 

Een groot succes!

Een maand live en honderden verkochte voorstellingen verder, kunnen we wel stellen dat het platform een groot succes is! De dansliefhebbers weten Scapino Ballet online te vinden. Dit komt niet alleen door de e-mailing die het dansgezelschap heeft verstuurd naar hun nieuwsbrief-abonnees in ActiveCampaign, de persberichten zijn ook goed opgenomen in de media. Zo stond er onder andere een artikel op Nu.nlRTL Nieuws en De Volkskrant.

Artikelen in de media

Continu nieuwe functionaliteiten

Je zou het niet zeggen, maar dit is nog maar het begin. Zo zijn we nu verschillende nieuwe onderdelen aan het testen. We werken aan een couponcode waarmee je iemand een voorstelling cadeau kunt doen, het online kopen van een cd die gekoppeld is aan een voorstelling en extra content als een interview of behind-the-scenes-beelden als je een voorstelling aankoopt. Bovendien staat er een lijstje op de planning dat laat zien welke voorstellingen binnenkort verkrijgbaar zijn. Wel zo handig!

En er is meer…

In april komt er een heuse serie livestreams aan. Hiervoor verzorgen wij de techniek. Zo treden we bijvoorbeeld op als gastheer door de bezoekers welkom te heten en hun plek te wijzen. Alles om het zoveel mogelijk op een echt theaterbezoek te laten lijken. Daarom kijken we ook naar functionaliteiten als applaudisseren en een chat, om de interactie in de zaal voelbaar te maken. Wordt absoluut vervolgd… 

Fred van Panhuis

Ook een streamingplatform voor jouw merk?

Of gewoon eens de mogelijkheden bespreken?

Neem contact op met Fred
Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken