“Ik word er gelukkig van als ik mensen zie samenwerken”

Interview met Head of Strategy and Operations Merlijn Hoek

Hij zocht een bureau dat hij naar een volgende stap kon brengen en vond zijn match zo’n twee jaar geleden in MassMovement. Nu alle veranderingen zelfs tot een complete rebranding hebben geleid, is het hoog tijd om Merlijn Hoek eens beter te leren kennen. De Head of Strategy and Operations heeft inmiddels voor velen een bekende kop, maar wat zijn zijn drijfveren? Waar wordt hij blij van en hoe bevalt zijn ‘nieuwe’ stekkie? 


Merlijn Hoek
Fotografie: Nylo de Meijer

Je hebt je bij MassMovement gevoegd met een flinke bak aan ervaring op zak. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ik ben een kind van de jaren ’80, een tijd waarin de reclamewereld echt een walhalla was. Seks, drugs, rock&roll en stoere auto’s, zeg maar. Daar wilde je bij horen. Dus ja, ik ook. De studie Communicatie was daarom een logische keuze. In die studiejaren heb ik veel geleerd en kwam ik tot nieuwe inzichten. Een daarvan was dat ik iets anders wilde dan de reclame in: ik moest iets met internet.


En die sexy reclamewereld dan?
Die bleef interessant, maar internet was de toekomst. Tot dat besef kwam ik door een goede vriend die altijd bezig was met internet, wat op dat moment niet meer was dan piepende modems, zwarte schermen en groene letters. Op een gegeven moment liet hij mij zien hoe plaatjes werden ingeladen. Ik wist op dat moment: dit zet álles op zijn kop, de wereld gaat nu echt veranderen. Ik dook helemaal in het fenomeen internet en zorgde dat ik een haakje vond voor mijn scriptie. Mijn eerste echte baan moest en zou een internetfunctie zijn.


Lukte dat ook?
Zeker, ik ging als projectleider bij internetbureau Media@vantage aan de slag. We zaten met vier projectleiders op een kamer, waardoor ik veel meekreeg over allerlei aspecten van internet. Ook over achterliggende technieken, e-commerce en zoekmachines, bijvoorbeeld. Erg leerzaam. Ik heb daar een basis kunnen leggen voor de rest van mijn carrière.


Die speelde zich ook altijd af binnen de online wereld?
Ja, de link met digital is er altijd geweest. Maar de werkzaamheden waren wel divers. Zo heb ik de eerste techno community voor danceorganisatie Awakenings opgezet, maar ook geholpen het 360 graden-denken bij Roorda Reclamebureau te implementeren. Ik heb meegewerkt aan een wereldwijd boekingsysteem voor dj Paul van Dyk, maar mij ook beziggehouden met talentontwikkeling en een betere manier van samenwerken bij TinQwise. Ik hou ervan om mijn grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Zo ben ik ook bij MassMovement terechtgekomen.


Vertel!
Zowel Roorda Reclamebureau als TinQwise waren organisaties in verandering. Heel waardevol om van dichtbij mee te maken en te helpen bij het bepalen van de richting van een bedrijf. Ik had na mijn tijd daar een goed idee bij hoe je een bureau kunt laten werken, hoe je samenwerken kunt stimuleren en hoe je elkaar beter kunt maken. Daar wilde ik meer mee doen. Een bureau naar een volgende stap brengen, dat leek mij geweldig. Een aantal telefoontjes later zat ik met mr. MassMovement Aadjan te lunchen en sprak hij de verlossende woorden: “Je komt precies op het juiste moment.”


Het begin van een goede relatie?
Absoluut. Na een aantal weken op het MassMovement-kantoor te hebben meegedraaid, was het mij helemaal duidelijk dat de klik er was. Én dat er dingen structureel anders moesten worden aangepakt, op meerdere fronten. Het begon met simpele aanpassingen als het werken in dezelfde systemen. Niet iedereen werkte bijvoorbeeld in dezelfde agenda. Terwijl dat wel zo handig is, en bovendien een kleine moeite. Stapje voor stapje kwamen er veranderingen bij. Het werken in een centrale planning was een hele belangrijke, want zo kan werk makkelijk met elkaar worden gedeeld en wordt het samenwerken bevorderd. Wat ook geldt voor het werken volgens een vaste werkwijze, met een vast Project Bureau als organisatorisch hart dat alles wat binnenkomt borgt qua tijd en kwaliteit. Zij stellen teams samen waarbinnen ieder zijn eigen taken en verantwoordelijkheden heeft. Dit geeft klanten veel duidelijkheid en zorgt intern voor rust. Het geeft werknemers de mogelijkheid te groeien, iets waar ik heel blij van word. Net als van ons nieuwe pand trouwens. Een plek in Amsterdam Zuidoost die bij ons past: samen in één ruimte in een inspirerende omgeving. Bovendien is een fysieke verandering soms nodig om een mentale verandering op gang te krijgen.

Merlijn Hoek zit op een bank

En bij al deze veranderingen hoorde ook een rebranding?
Ja. We hebben onszelf opnieuw uitgevonden, daar hoort een andere huisstijl bij, een ander merkverhaal. Daarvoor moesten we eerst ontdekken wat voor bureau we wilden zijn. Toen die basis eenmaal stond, waren we klaar voor de volgende stap. Met een klein team zijn we aan de slag gegaan om naar de juiste vorm en taal te zoeken. Het moest een huisstijl worden die paste bij deze tijd, digitaal goed inpasbaar was. Met als uitgangspunt dat we een full service bureau zijn met een mix aan disciplines. En ik moet zeggen: ik ben heel trots op het eindresultaat! Ik vind dat we iets heel tofs hebben neergezet. Zo zie je maar wat je kunt bereiken als je mensen de ruimte geeft voor hun creativiteit. Het moet natuurlijk duidelijk zijn wat je doelen en strategie zijn, en aan welke input je je te houden hebt, maar je moet de vrijheid en het vertrouwen krijgen om er zelf mee aan de slag te gaan. Het creëren van georganiseerde chaos, noem ik dat.


Dat is jouw mantra?
Nou…ik zeg het wel regelmatig. Elkaar voldoende vrijheid geven vind ik gewoon heel belangrijk. Niet alleen op werkgebied, ook privé. De ruimte krijgen en geven om te doen wat je leuk vindt. In mijn geval best veel, omdat ik mijzelf altijd wil blijven ontwikkelen en geïnspireerd wil worden. Op allerlei vlakken. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer klassieke zanglessen genomen om erachter te komen hoe dat was en dompel ik mij graag onder in creativiteit op een festival als Us By Night. Of vier maanden geen alcohol drinken. Om erachter te komen wat dat met mij zou doen, wilde ik dat ook eens ervaren.


En de keuken van alle goede restaurants, niet te vergeten.
Haha, ik hou van lekker eten inderdaad. Dat uit zich doordeweeks in een snelle maar gezonde hap. En in het weekend ga ik graag uit eten met een clubje vrienden of met mijn vriendin. Ik heb een heel lange lijst met restaurants waar ik nog heen wil, en die wordt alleen maar langer. Dat ik er zo van kan genieten, zit ‘m voor mij in de beleving. En datzelfde heb ik met muziek. Ging ik vroeger naar grote feesten met één soort muziek, tegenwoordig zoek ik graag kleine, ongedwongen festivals op die meer divers zijn. Iets moet altijd een soort creatieve impact hebben waar ik me door kan laten verrassen, merk ik. Daar word ik blij van. Én van liggen op mijn dakterras, natuurlijk.


Dat dakterras waar we van de zomer met het team op gaan barbecueën, bedoel je?
Zeker, dat gaan we doen. Als de zon zich weer wat vaker laat zien en de temperatuur stijgt, zijn jullie van harte welkom.

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken