Awareness voor ieder merk met adverteren op Spotify

Voor al onze klanten zoeken wij altijd de beste mediamix die past bij het campagnedoel. Of dit nu gaat om branding, conversie of specifiekere doelen zoals engagement of app installs. Voor veruit de meeste merken zijn Facebook, Instagram, Google en Youtube de usual suspects waarmee we de doelstellingen behalen. Maar voor veel merken liggen er ook grote kansen op andere platforms zoals Pinterest, Snapchat, LinkedIn én Spotify.

Spotify in het kort.

Spotify is op 40 procent van de Nederlandse smartphones geïnstalleerd en is daarmee veruit de grootste muziekdienst.* Inmiddels zijn in Nederland 3 miljoen betalende gebruikers. Multi-device gebruikers streamen zo’n 2,5 uur per dag. ** Wereldwijd is 57% van de accounts geschikt voor het vertonen van advertenties.*** De overige accounts zijn premium accounts waarbinnen geen advertenties worden vertoond.


Bron: *Telecompaper, 2019 ** Spotify, 2019 *** Op basis van ingelogde MAU’s.  


Spotify Ad Studio

Al eerder kon op Spotify worden ingekocht via Google’s DBM of direct bij Spotify. Maar inmiddels kunnen we ook inkopen via het self service platform: Spotify Ad Studio. En hoewel het systeem pas in een beginstadium verkeert en de opties van het self service platform nog erg beperkt zijn, zitten er al hele handige opties in voor bijvoorbeeld slimme targeting.  


Voor wie?

Als bijvoorbeeld artiest of producent van concerten is Spotify een heel logisch platform om op de adverteren. Maar ook voor bedrijven met een niet duidelijke link met muziek, zijn er interessante mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken.


Spotify biedt, naast de standaardopties zoals leeftijd, geo-locatie en geslacht, een goede context om te adverteren op basis van wat mensen luisteren. Zo weet Spotify bijvoorbeeld wie er vaak luistert naar business-gerelateerde podcasts, wie er kinder-playlists afspeelt (ouders) of wie in de auto muziek of podcasts beluistert. Voor heel veel merken van wie de doelgroep te vertalen is naar dit soort contexten, is Spotify een uitgelezen kans.  

Targeting-opties 

Er zijn verschillende targeting-mogelijkheden:  

  • Standaard-opties: geslacht, leeftijd, geo-locatie, platform 
  • Interesses: wat de gebruikers recent beluisterden of waarop ze dat dedenDenk aan educatieve podcasts, fitness-playlists of gamers die Spotify op hun game console beluisteren.  
  • Real time-context: waar de gebruikers nu naar luisteren. 
  • Genre: dé manier om advertenties te laten horen na het luisteren naar een specifiek genre. 
  • Fanbase: adverteren op fans van bepaalde artiesten (alleen mogelijk bij het promoten van een artiest of concert). 

 

Creatives 

Binnen het self service platform van Spotify is op dit moment één soort uiting mogelijk: een audio-spot van maximaal 30 seconden. Daaraan kan een visual en een link worden toegevoegd.  

 

 

Eerste campagnes 

Inmiddels hebben we verschillende campagnes via het self service platform van Spotify ingezet, waarbij we verschillende variabelen hebben getest. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Per campagnesoort en targeting-optie kunnen resultaten flink afwijken. Zo hebben we binnen één campagne met precies dezelfde advertentie de CPC met 60% kunnen verlagen en de CTR met 116% kunnen verhogen. De CPM’s bleven over de hele linie zo goed als stabiel.

Hoe zien wij Spotify in de mediamix?

Op dit moment zien wij Spotify als een geschikt kanaal voor het creëren van awareness. De click-out-mogelijkheid en call to action-buttons geven de mogelijkheid tot het genereren van traffic. Het Spotify self service platform heeft op dit moment nog geen campagne-algoritmes die het realiseren van conversies ondersteunen.

Femke Marcar

Heb je wel oren naar een advertentiecampagne op Spotify?

Het voordeel van het self service platform is dat we ook voor klanten met kleinere budgetten Spotify nu kunnen gaan inzetten. Goed nieuws dus!

Neem contact op met Femke
Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken