20%-regel Facebook afgeschaft: zo ga je er slim mee om

Yes, Facebook heeft de 20%-regel afgeschaftIn de afgelopen jaren heeft die regel, waarbij je vastzit aan een maximum van 20% tekst in een visualvoor flink wat frustraties gezorgd. Designers werden beperkt in hun creatieve vrijheid: het checken van visuals in de Facebook Tekst Overlay Tool leidde tot grote ergernis! Marketeers konden hun boodschap niet vertellen op de manier die zij wilden. En mediamanagers zagen dat campagnes beperkt uitleverden of zelfs afgekeurd werden. 

Maar die tijd is dus over! Betekent dat dat we nu een visual helemaal met tekst moeten vullen? Drie redenen om daar nog eens goed over na te denken:  


1. Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden  

Letterlijk. Beeld blijft veel meer in het geheugen hangen dan tekst. Psychologen spreken over het picture superiority effect. Het brein blijkt beeld veel sneller te verwerken dan tekst en sommige wetenschappers suggereren ook dat het brein beeld béter verwerkt. Volgens onderzoek zou het effect in combinatie met (gesproken) tekst het beste zijn.  





2. Mobiel is synoniem aan snel 

Het grootste deel van Facebook advertising wordt uitgeleverd op mobile devicesOftewel: mensen scrollen er snel doorheenVolgens Facebook wordt er 1,7 seconden aandacht besteed aan een item op mobile devices (2,5 seconden op desktop). Met een advertentie moet je dus direct de aandacht trekken. Hoe kan dat beter dan met een sterkvisual?


3. Een korte boodschap wordt beter gelezen

Je kent het welenorme blokken tekst die voorbijkomen op je tijdlijn. Die scan je, of wanneer een stuk te lang is, skip je het volledig. Walls of text zijn onaantrekkelijk, oninteressant. Minder krachtig dan een korte, duidelijke boodschap. Bovendien worden ze op mobile vaak nog langer uitgerekt, waardoor ze de indruk geven dat de content nog langer is dan in werkelijkheid het geval is. 

Kortom: tekst in beeld is een prima oplossing als het de boodschap beter overbrengt, maar zorg er altijd voor dat tekst en beeld elkaar versterken. Zorg voor een sprekende visual en gebruik tekst als manier om de boodschap extra kracht bij te zetten.


En tot slot – binnen campagnes laten wij uiteraard ook de cijfers spreken. Dus de komende tijd zullen we tests doen waaruit zal blijken wat écht het beste werkt!

Femke Marcar

De juiste balans vinden tussen visual en tekst?

Of eens over een ander mediagerelateerd onderwerp sparren?

Neem contact op met Femke
Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken